fredag den 31. august 2007

I mål

Løbet er gennemført - alle 23 ting er prøvet af, udforsket i højere eller mindre grad, med mere eller mindre held, men prøvet af, det er de. Det har været en udfordrende tur, lærerig, besværlig, sjov, frustrerende, vellykket. En rigtig god ide med et fælles projekt på denne måde, men også tidskrævende. Næste gang skal det ikke være oven i et andet stort fælles projekt, som også har første prioritet...

23 ting har været et skub til at vove sig ud på steder, hvor grunden gyngede lidt. E-læringskonceptet giver rum til at gøre det i eget tempo og i det omfang man magter/orker og på det tidspunkt, der passer – og man får fingrene i skidtet på en anden måde end på almindelige kurser. Jeg har i hvert fald fået prøvet ting af, som jeg ellers er skøjtet forbi og har nøjedes med "at kende til". Det har været en god støtte med lidt indledende beskrivelse og vejledning på dansk i de enkelte moduler. Man kan ellers let lade sig bremse af uoverskuelige menuer og dropdowns i mængder og begreber, man ikke helt forstår, og hvad risikerer man nu lige at komme til at sige ja til...

Om de enkelte ting har jeg vist skrevet så rigeligt undervejs, men hvad bliver så hængende?
IGoogle og reader er allerede fast inventar, Messenger kan sagtens blive det (og jo, jo, jeg ved godt, at vi har Biblioteksvagten, men er der noget principielt i vejen for, at vi også har Messenger på vores telefonvagt? Se f.eks. Blågården). Del.icio.us skal jeg vænne mig lidt mere til at udnytte fuldt. Google.docs er også et værktøj, jeg tager til mig, Gliffy og Writeboard ryger ud igen. Flickr er en god kilde i mange sammenhænge; podcast, YouTube og Last.fm bliver nok mest til underholdning. Second life springer jeg elegant hen over. Hvad har manglet? Måske MySpace.

Tak til Monica for et godt oplæg til en kollegial tumleplads. Der er blevet snakket, forsøgt, udforsket, brokket og grinet på kontorerne rundt i huset.
Og så har det for mig været en tilfredsstillelse i sig selv, at mine teenagere også har kunnet lære lidt over min skulder...

Ingen kommentarer: